Aan het werk! - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Marjolein Goedegebuur - WaarBenJij.nu Aan het werk! - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Marjolein Goedegebuur - WaarBenJij.nu

Aan het werk!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

15 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Het echte werken bij goeie hoop is begonnen. Het voelt voor mij al heel normaal om elke ochtend wakker te worden in Zuid-Afrika. Daar wen je heel snel aan! Het voelt alsof ik er al een hele tijd ben. Toch blijf ik me nog steeds verwonderen over de mooie natuur hier. Elke keer zie ik de mooie bergen en de oceaan. Daar zijn de dijk en de waal in Haaften niets bij! ;)

De afgelopen week heb ik een deel meegelopen met de verschillende dingen die gedaan moeten worden op goeie hoop en een deel al zelf gedaan. Ik heb de taak gekregen om Playtime te geven. Playtime is een soort peuterspeelzaal voor de kleinste kinderen hier in de leeftijd van 2 tot 5 jaar. Tijdens playtime vertellen we een verhaal, zingen we met de kinderen, maken we een werkje en spelen we binnen en buiten. Ik vind het erg leuk om dit te doen en ben erg blij dat ik dit de komende maanden kan doen. Het is nog best een uitdaging om de playtime gestructureerd te laten verlopen maar ik houd wel van een beetje uitdaging! ;)

In mijn vorige blog vertelde ik over de verschillende units op goeie hoop. We hebben de units verdeeld onder de vrijwilligers. Ik heb gekozen voor de babyunit. Dit zijn de kinderen van 0-4. De komende maanden ben ik de assistent van deze unit. De aunties (social workers op die unit) kunnen mij om hulp vragen en ik kan af en toe leuke activiteiten met mijn unit gaan doen. Ik heb heel veel zin om me te gaan richten op mijn taken bij goeie hoop.

Naast het geven van playtime geef ik ook huiswerkbegeleiding. Ik help de kinderen bij hun huiswerk en werk aan de dingen die ze moeilijk vinden. De komende tijd gaan we als vrijwilligers een schema maken voor het huiswerk waarbij ik dan mijn eigen kinderen krijg om huiswerk mee te doen.

We zijn op dit moment met 6 vrijwilligers. Woensdagavond hebben we 4 vrijwilligers naar het vliegveld gebracht. Het was best gek om ineens met minder mensen te zijn maar het is ook fijn om nu de mensen goed te leren kennen waar ik de komende maanden mee samenwerk. De sfeer onder de vrijwilligers is erg fijn. Het is erg gezellig en ontspannen. Het samenwerken loopt tot nu toe al erg goed dus ik heb er vertrouwen in dat dat de komende tijd wel goed zit.

Afgelopen vrijdag had ik samen met 2 andere meiden een dagje vrij. We zijn even heerlijk weg geweest. We zijn naar een markt geweest waar je allemaal hand gemaakte dingetjes kan kopen. Het was erg leuk om daar rond te lopen. De mensen van de kraampjes waren soms wel heel opdringerig. Als je maar ergens je oog op liet vallen smeerde ze je gelijk van alles aan. Het is voor hen een sport om zoveel mogelijk spullen kwijt te raken. Helaas trapte wij daar niet in. Ik heb wel een paar kleine dingetjes gekocht de ik leuk vond. Sommige dingen vond ik iets te duur maar met afdingen kon ik er toch een mooi prijsje van maken. ;) We zijn ook nog naar het plekje Waterfront gegaan. Dat is een erg mooi plekje aan de haven onder aan de tafelberg. ’s Avonds hebben we daar zitten eten. Het was best een gek idee om zo in een restaurantje onder de tafelberg te zitten. Ik heb al een lijstje gemaakt van de dingen die ik de komende tijd nog wil zien en doen. Van de andere vrijwilligers hoor ik veel mooie ideeën dus ik heb er heel veel zin in om Zuid-Afrika te gaan verkennen op mijn vrije dagen.

Op zondagochtend gaan we met de kinderen naar een kerk hier vlakbij. Deze kerk is een soort evangelische kerk. Er worden veel opwekkingsliederen gezongen. De kinderen gaan tijdens de preek naar een zondagsschool. ’s Avonds gaan we met de vrijwilligers naar Die gereformeerde Kerk. Deze kerk voelt vertrouwd omdat er op een orgel gespeeld wordt en er psalmen gespeeld worden. De preek is ook goed te volgen in het Afrikaans. Het is fijn om zo nog een beetje het vertrouwde zondagsgevoel te hebben.

Het aantal kinderen op goeie hoop wisselt regelmatig omdat het een crisisopvang is. De komende tijd nemen we afscheid van een paar kinderen maar er komen ook weer veel nieuwe kinderen bij dus de groep kinderen groeit. Voor ons als vrijwilligers is het nu een uitdaging om ons programma daar weer op aan te passen. Toch vind ik het wel bijzonder dat we voor de nieuwe kinderen ook weer een mooie plek mogen zijn waar zij zich veilig kunnen voelen.

Het leren van het Afrikaans is ook erg leuk. Het lijkt heel veel op het Nederlands maar er zijn toch ook wel weer veel verschillen. Sommige dingen in de taal gaan een beetje tegen je gevoel in. Zo zeg je bijvoorbeeld: Ek het geloop. Het lijkt dan alsof je in het Nederlands je werkwoorden verkeerd gebruikt. ;) Dat is dus wel even wennen maar ik vind het leuk om het te leren.

Nou, dat was het voor nu wel weer! Tot de volgende keer!

  • 17 Maart 2016 - 20:28

    Jenneke:

    Heey Marjolein,

    Wat ontzettend leuk om mee te kunnen lezen met de dingen die jij nu mee maakt. Zo onwerkelijk dat jij nu helemaal daar zit. Het lijkt me een hele uitdaging, maar dat kun jij wel hebben ;-).
    Als jij straks weer terug bent, spreek je vloeiend afrikaans ;-) hebben we ondertiteling nodig als jij ons je verhalen verteld, haha!
    Succes daar!!!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Gordons Bay

Marjolein

Hallo! Welkom op mijn blog! Via deze weg kunnen jullie de avonturen volgen die ik in Zuid-Afrika beleef. Veel leesplezier!

Actief sinds 10 Feb. 2016
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 4481

Voorgaande reizen:

02 Maart 2016 - 05 Juli 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: