Het normale leventje - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Marjolein Goedegebuur - WaarBenJij.nu Het normale leventje - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Marjolein Goedegebuur - WaarBenJij.nu

Het normale leventje

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

30 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Wat gaat de tijd toch snel, ik zit nu al bijna een maand hier in Zuid-Afrika. Het leventje hier voelt al helemaal als normaal. Ik ben lekker met mijn taken bezig en geniet van het werk dat ik hier kan en mag doen. Toch kan ik ook echt nog van de prachtige natuur genieten en blijven de krottenwijken schrijnend om te zien.

De afgelopen 2 weken hebben de kinderen vakantie gehad. Het normale ritme stond dus even op een lager pitje en het vakantieprogramma was in volle gang. De kinderen waren overdag allemaal aanwezig dus we hebben veel leuke activiteiten gedaan om de kinderen bezig te houden. De jongens hebben bijvoorbeeld een berg beklommen, de meiden een leuke meidenavondje gehad en de kleintjes zijn in een speeltuin geweest. Ook hebben we gezamenlijk een avondje film gekeken en bingo gespeeld. Ik vond het super leuk om zoveel leuke dingen met de kinderen te doen! Omdat ik me vooral richt op de kleintjes hier, heb ik daar het meeste mee gedaan. Af en toe heb ik ’s avonds ook meegeholpen met badderen. Dat vind ik echt super leuk! Even quality time met ‘mijn’ kindjes! :)

Afgelopen weekend hebben we ook hier Pasen gevierd. Dat gebeurd hier wel wat anders dan in Nederland. Zaterdag zijn we begonnen met het zoeken van paaseieren. Voor elke unit hadden we eitjes verstopt. Voor de kleintjes had ik de eieren in hun tuintje verstopt. Ze vonden het heel erg leuk om de eitjes te zoeken en natuurlijk lekker op te smullen. Na het zoeken zijn we met z’n allen naar de grote schuur gegaan om samen Pasen te vieren. We hebben liedjes gezongen en geluisterd naar het paasverhaal. Het was mooi om de kinderen het paasverhaal mee te geven ook omdat ze soms nauwelijks weten wat Pasen inhoudt. Op zondagochtend zijn we naar de kerk geweest. Daar mochten de meiden een dansje laten zien. Ze hadden een dans ingestudeerd op het liedje ‘You raise me up’. De kerk had alle kinderen in de kerk een taak gegeven in de dienst. Dat vond ik erg mooi.

De afgelopen weken heb ik ook nog momentjes vrij gehad. Op een vrije dag ben ik samen met 2 andere vrijwilligers naar robbeneiland geweest, het eiland waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. Vanuit Kaapstad gingen we per boot naar het eiland toe. Het was erg mooi op het water. Hier en daar zag je in de verte een zeehond in het water en was het water omringt door prachtige bergen. Toen we bij het eiland aankwamen gingen we naar het gedeelte waar de gevangenis stond. Een ex-gevangene vertelde over hoe het leven in de gevangenis was. De gevangenis werd door de blanken gebruikt om politieke gevangenen gevangen te houden. De strijders van de apartheid werden daar op wrede wijze onder de duim gehouden. Ik vond het indrukwekkend om naar de ex-gevangene te luisteren en de omstandigheden in de gevangenis te horen. Ik vond het ook heel bizar dat de Nederlanders ook een rol hebben gespeeld in het gevangen houden van politieke strijders. Ik vond het heel gek om daar nu als blanke te zitten. In de gevangenis hebben we de cellen bekeken en de werkplaatsen gezien. Na de gevangenis gingen we met een bus verder het eiland op waar we nog naar de begraafplaats gingen waren leprozen begraven werden en naar de werkgroeve waar de mannen onder zware omstandigheden lange dagen aan het werk waren. Op het eiland wonen ook nog een aantal mensen die werken op het eiland. Ik vond het een indrukwekkend uitje, ook omdat het echt een belangrijk stuk geschiedenis is van Zuid-Afrika.

Vorige week zijn we met alle vrijwilligers ook nog naar Dabatsegat geweest, een strandje aan de oceaan. We hebben daar heerlijk gezwommen in de hoge golven en lekker op het strand gezeten in het zonnetje met 26 graden. Helaas wordt het weer hier steeds minder. Terwijl ik deze blog aan het typen ben komt de regen met bakken uit de lucht. De winter is hier nu echt in aantocht dus we genieten nog even van de zon die af en toe een mooie regenboog achterlaat. Gelukkig kunnen jullie gaan genieten van de lente met de mooie bloemen en zachte temperaturen. :)

Om privacy redenen kan ik helaas geen foto’s van kinderen op mijn blog plaatsen. Alleen als de kinderen niet goed zichtbaar zijn zal ik af en toe een foto plaatsen. Verder kunnen jullie wel genieten van foto’s van mijn uitjes en de prachtige natuur! 

Tot de volgende keer!

  • 30 Maart 2016 - 14:09

    Annelie Hamerpagt Klop:

    Hej Marjolein,

    Wat mooi om te lezen dit.
    Heel veel succes met alles
    En hopelijk kun je een hoop liefde uitdelen aan de kids ❤️

    Liefs Annelie

  • 30 Maart 2016 - 17:07

    Tewin:

    Mooi Marjolein, om zo je ervaringen te lezen. Goed dat je zoveel voor deze kinderen kunt betekenen. (Bijzonder ook dat je op Robbeneiland bent geweest, dan komt geschiedenis wel heel dichtbij ... dat lijkt me inderdaad confronterend.) Geniet van je tijd daar en succes met alles!

    Groet, Tewin

  • 01 April 2016 - 15:15

    Rita:

    Hoi Marjolein,
    Wat geweldig dat je zoveel voor deze kinderen kunt betekenen
    Het is heerlijk om jou verslagen te lezen.
    Zuid-Afrika komt zo voor ons een beetje dichterbij.
    Heel veel zegen op je werk toegewenst meid.
    Liefs, Rita.


  • 26 April 2016 - 23:41

    Hendriet Dekker:

    Wat leuk om zo met je mee te kunnen leven. Veel zegen op je werk!!

  • 29 April 2016 - 09:54

    Anne-Rie :

    Leuk om weer van je te horen Marjolein! Mooi dat je naast je werk ook nog kan genieten van natuur en cultuur! Anne-Rie wenst je fijn werk toe!
    groetjes uit Tuil

  • 30 April 2016 - 19:59

    Doortje Klop:

    Hoi Marjolein,

    Leuk zeg om steeds jouw belevenissen te lezen. Ik zou best even bij je om het hoekje willen kijken. Even met jonge kinderen in Afrika werken. Geweldig dat je dit wilt doen.
    En wat gaat de tijd snel zeg. (alweer bijna op de helft ?)
    Heel veel zegen toegewenst en de hartelijke groeten.

    Jan-Willem en Doortje

  • 04 Mei 2016 - 11:56

    Nico En Meta:

    Beste Marjolein,

    Interessant om te lezen wat je daar allemaal beleeft. Daar kun je straks weer veel over vertellen.
    Nog een goede tijd daar toegewenst.

    Hartelijke groeten uit Hofte,
    Nico en Meta

  • 05 Mei 2016 - 20:31

    Otto En Miranda :

    Hallo Marjolein,

    We zagen vanmorgen achter in de kerk die prachtige foto van jou met het lieve kleine kindje op je arm. Heel veel succes met het werk wat je daar mag doen en God's zegen gewenst voor de komende tijd.

    Groetjes van Otto en Miranda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Gordons Bay

Marjolein

Hallo! Welkom op mijn blog! Via deze weg kunnen jullie de avonturen volgen die ik in Zuid-Afrika beleef. Veel leesplezier!

Actief sinds 10 Feb. 2016
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 4484

Voorgaande reizen:

02 Maart 2016 - 05 Juli 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: