Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Marjolein Goedegebuur - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Marjolein Goedegebuur - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

04 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Hallo!
Daar zit ik dan op en warm en zonnig balkon in Zuid-Afrika! Na een lange reis van 15 uur ben ik veilig aangekomen. Woensdag rond 1 uur heb ik op Schiphol afscheid genomen van de mensen die mee waren. Dat was een moeilijk moment waarbij behoorlijk wat traantjes zijn gelaten maar toch voelde ik ook rust toen ik weg liep. Ik voelde dat het goed was en dat ik iets heel moois mag gaan doen. Van mijn neefjes en nichtje kreeg ik nog een vliegboek/liefdesboek mee met mooie knutselwerkjes en lieve verhaaltjes. Heel lief! Die zal ik de komende tijd regelmatig even bekijken. ;)

Om half 3 stapte ik samen met Hanneke, met wie ik dit avontuur samen aan ga, het vliegtuig in en begon het avontuur echt. In het vliegtuig werd goed voor ons gezorgd en hebben we ons vermaakt met filmpjes kijken en kletsen. Na 6 uur zijn we geland in Dubai waar we een overstap hadden. We moesten daar 3 uur wachten, maar de tijd vloog. Het was leuk om mensen uit Dubai te zien en een klein beetje van het cultuurtje daar te proeven. Op het vliegveld hebben we het spelletje fase 10 gespeeld om de tijd de doden. Inmiddels waren we wel erg moe geworden dus we namen ons voor om in de volgende vlucht wel even lekker te gaan slapen. Toen we ons plekje in het vliegtuig opzochten leek dat slapen toch een minder goed idee. We zaten namelijk bij de keuken en bij de wc! Dat was niet helemaal wat we in gedachten hadden. Het viel uiteindelijk mee met de lucht van de wc maar er was veel geroezemoes achter ons waardoor ik elke keer maar even mijn ogen dicht heb gedaan. Gelukkig konden we ons weer vermaken met een filmpje.

Ik was wel erg blij toen we eindelijk landde in Kaapstad en ik mijn benen weer kon strekken. Ik voelde gelijk de warmte van Zuid-Afrika op me af komen. Dat was even een heel verschil met Nederland. We liepen vanuit het vliegtuig gelijk door naar de paspoort controle. Er stond een hele lange rij dus het duurde even voordat we door de controle konden. Uiteindelijk konden we onze koffers weer in onze armen sluiten en konden we op zoek naar de vrijwilligers die ons op kwamen halen. Marissa, die we in Nederland al hadden ontmoet stond te wachten samen met Hanna die al 6 maanden werkzaam is bij Goeie Hoop.

Toen we in de auto naar Goeie Hoop reden kon je echt de cultuur en het land proeven. We kwamen gelijk langs een krottenwijk wat in groot contrast was met het vliegveld waar we net vandaag kwamen. Ik heb mijn ogen uit gekeken tijdens die rit. Geiten langs de weg, kinderen op de vangrail en auto’s die links rijden. Bizar om ineens in een hele andere wereld te zijn.

Toen we aankwamen bij Goeie Hoop werden we ontvangen door de vrijwilligers die gelijk lieten zien waar ik de komende maanden verblijf. Een prachtige plek met een geweldig uitzicht! De rest van de middag hebben we lekker rustig aangedaan en heb ik ook even een dutje gedaan om de slaap een beetje in te halen. Ondertussen waren de andere vrijwilligers volop bezig met het werk hier en heb ik daar dus al een beetje wat van kunnen zien. Marissa gaf ons s ’avonds een rondleiding over het terrein dus toen hebben we alles gezien van het gebouw en het terrein eromheen. Na een lange dag kon ik ’s avonds heerlijk in bed de slaap inhalen en bijkomen van alle eerste indrukken.

Toen ik vandaag, vrijdag, wakker werd voelde het even onwerkelijk dat ik echt in Zuid-Afrika ben maar de warmte en het uitzicht lieten me gelijk zien dat het de realiteit is. Vanochtend heb ik beneden ook een kijkje genomen bij de kleine kinderen en bij de kinderen die thuis scholing krijgen. Het was leuk om de kinderen te zien en te ontmoeten.

’s Middags ben ik met 1 van de vrijwilligers mee geweest met schoolrijden, het ophalen van de kinderen op verschillende scholen. Ik vond het leuk om zo een stukje van de omgeving te zien en ook te zien waar de kinderen op school zitten. We moesten ook nog een auntie ophalen. Een auntie is 1 van de vaste medewerkers die in shifts werken op de verschillende units/groepen bij Goeie Hoop. Zo heb je bijvoorbeeld de babyunit en de big girls unit. De aunties wonen in de buurt van Goeie Hoop en werken dan 2 en halve dag op een unit en zijn de andere dagen weer thuis. De aunties slapen tijdens hun shift op de unit en zorgen tijdens hun shift voor de kinderen van hun unit. De auntie die we op gingen halen woonde in een sloppenwijk. Ik vond het heel bizar om daar door heen te rijden en te zien hoe de mensen daar leven. Helaas is dat in sommige wijken hier wel de realiteit.

Ik heb vanmiddag ook weer versteld gestaan van de supermarkt hier. Je kunt echt alles kopen wat je maar wilt. Dit had ik heel anders verwacht. In de supermarkt zag je ook zwarte en blanke afrikanen. Als ik blanke mensen zag dacht ik even, he Nederlanders, maar al snel hoorde ik ze gewoon Afrikaans praten. ;) Grappig om te zien dat er blanke en zwarte Zuid-Afrikanen zijn.

Zo, nu hebben jullie een beetje een idee van mijn eerste indrukken hier. Er gaan zeker nog veel nieuwe indrukken volgen. Ik houd jullie op de hoogte!

  • 05 Maart 2016 - 13:53

    Mama Meta:

    Lieve Marjolein ,
    Wat een lekker lang verhaal

  • 05 Maart 2016 - 19:33

    Tante Ankie En Ome Gerard:

    Leuk om te lezen Marjolein! We wensen je een fijne tijd toe. Het is een hele mooie ervaring die je zo op doet.

  • 06 Maart 2016 - 16:57

    Anne-rie:

    hoi Marjolein,
    Leuk om je gezellige verslag te lezen. We zijn een beetje op de hoogte...
    liefs Anne-Rie & Ariënne

  • 08 Maart 2016 - 20:59

    Ineke Van Eck:

    Hoi Marjolein,

    Leuk om zo even over jou ervaringen te horen.Dan komt zo"n land en de mensen die daar wonen toch dichter bij!Lieve groetjes van Tante Ineke en Ome arjaan

  • 13 Maart 2016 - 12:21

    Hartger:

    Veel plezier en rijke ervaringen gewenst. Ik heb goeie hoop. By the way? Al een gekko gezien? Groeten uit Haaften waar de lentezon getuigt van de Hoop.

  • 15 Maart 2016 - 06:56

    Marjolein Goedegebuur:

    Bedankt voor jullie reacties! Nee Hartger, nog geen gekko gezien. Het valt hier mee met de rare dieren! ;)

  • 15 Maart 2016 - 16:57

    Connie:

    Hoi Marjolein,

    Wat een mooi verhaal. Veel geluk, zegen en sterkte toegewenst daar.
    Liefs, de Aperlootjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Gordons Bay

Marjolein

Hallo! Welkom op mijn blog! Via deze weg kunnen jullie de avonturen volgen die ik in Zuid-Afrika beleef. Veel leesplezier!

Actief sinds 10 Feb. 2016
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 4482

Voorgaande reizen:

02 Maart 2016 - 05 Juli 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: